Sortida el superordinador MareNostrum
- Docents
- hace 3 días
- 2 Min. de lectura
Avui divendres 9 de maig, els alumnes de 5è van visitar el superordinador MareNostrum, una de les instal·lacions de càlcul més potents d’Europa, situada a Barcelona. Allà van poder conèixer de prop com funciona un superordinador i per a què s’utilitza, així com la importància del càlcul en paral·lel.
Per entendre aquest últim concepte, van fer una activitat pràctica en què van simular el funcionament de diversos processos simultanis. Van realitzar molts càlculs alhora, com si fossin diferents parts d’un mateix sistema computacional treballant conjuntament. Primer de tot, un alumne havia de sumar les boles que hi havia dins les capses vermelles i blaves i anotar-ne el resultat, mentre es mesurava el temps amb un cronòmetre. A continuació, van repetir la mateixa activitat però amb quatre alumnes alhora, i es van adonar que treballant en paral·lel, com fa el superordinador, els càlculs es feien molt més de pressa.

Després van participar en tres jocs diferents, relacionats amb la ciència, la tecnologia i el pensament lògic. En el primer joc, un alumne feia de robot i un altre de científica programadora. La científica dirigia els moviments del robot tocant-li diferents parts del cos per indicar-li què havia de fer. L’objectiu era que el robot recollís uns objectes repartits per la sala, mentre la resta de companys, escampats per l'aula, feien d'obstacles per afegir dificultat al repte.

En el segon joc, van fer una simulació marina. L’espai del davant de l’aula representava el fons marí i cada grup era un animal: peix, dofí o tauró. Segons la dinàmica del joc, el tauró es menjava el dofí, el dofí es menjava el peix, i el peix s’alimentava del plàncton col·locat al terra. L'objectiu era simular l'equilibri dins el mar amb diverses espècies.

Per acabar, van fer una activitat de tractament de dades. Una companya havia d’organitzar una festa. Van fer hipòtesis prèvies, com ara què pensaven que triaria l’Emma, i després van comparar les prediccions amb les dades reals per extreure conclusions.a partir de les preferències expressades mitjançant blocs de colors, que simulaven una votació. Cada alumne triava una opció de cada color i, amb les dades recollides, van elaborar gràfics i estadístiques.

En aquesta jornada es va treballar i fer referència al superordinador, a la simulació i al tractament de dades, entre d'altres, d’una manera lúdica i significativa.
Comments